Internationella affärsmetoder – nationell huvudvärk

0
162
views

Aristofanes.se skrev för någon dag sedan om att de affärsmetoder som nyttjades vid affären mellan SAAB och Brasilien rörande den senares köp av ett antal Jas 39 Gripen blivit föremål för åklagarmyndighetens intresse.

Att SAAB skulle vara ensamma om att använda sig av kreativa affärsmetoder utomlands får väl anses naivt att tro – och mycket riktigt har det seglat upp en ny kandidat till titeln som det mest innovativa svenska exportföretaget inom kategorin internationell affärsutveckling, nämligen en gammal vinnare i kategorin: Telia Sonera. I en härva som bland annat involverar en kreditgivning som skulle gjort Kaupthing bank nervös, har pengar och aktier slussats fram och tillbaka mellan olika aktörer i och omkring den Nepalesiska mobiloperatören Ncell, för att avslutningsvis resultera i en försäljning av delar av aktiestocken med 84% rabatt jämfört med vad resten av aktierna kostade.

Vår källa inom den Schweiziska försvarsmakten, som redaktionen var i kontakt med apropå affärsmetoderna kring Gripen, har för övrigt hört av sig till oss med en önskan om kontaktuppgifter till Telia Soneras utlandsdivision, då vederbörande är övertygad om att ”det går att göra affärer med Telia Sonera”.

Comments

comments

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here